چرا کتابفروشی ها در ایران رونق ندارند

Rate this post

یکی از کارهایی که همه ما بطور غیرمستقیم از آن لذت می بریم، لذت خرید است. لذت خرید حتما به معنای پرداخت وجه نیست بلکه دیدن محصولات جدید و مقایسه آنها با یکدیگر است. خیلی از ما گرچه وفاداری خود را به یک برند ابراز می کنیم اما بدمان نمی آید محصولی جدید با کیفیتی بالاتر بتواند جایگاه برند قبلی ما را بگیرد. به این دلیل است که جستجوی مداوم در میان قفسه ها لذت خرید از یک هایپر مارکت را بیشتر از خرید از یک فروشگاه کوچک می کند. شاید این کار ناشی از لذت کشف باشد. با این اوصاف خرید کتاب می تواند بسیار متفاوت باشد. کتاب با داشتن موضوعات متنوع تمام ویژگی های خرید یک محصول را دارد با این تفاوت که کتاب جدید می تواند مکملی برای کتابهای قبلی باشد و خواننده مشتاقانه در جستجوی کشفی جدید، کتابها را ورق می زند.

کتاب از این بابت می تواند استثنایی باشد که خرید آن می تواند در ادامه خرید قبلی باشد. افرادی که مطالعه هدفمند دارند همیشه کتاب جدید را در ادامه خریدهای قبلی خود انتخاب می کنند و به همین دلیل به محض نگاهی مختصر به صفحات اولیه کتاب جدید متوجه می شوند که آیا مسیری جدید برای کشف ایجاد خواهد شد یا نه،

داشتن خوانندگان هدفمند در جامعه، علاوه بر محاسنی که از طریق انتخاب های درست اجتماعی فراهم می سازد رونقی هم برای کتابخانه ها و کتابفروشی ها ایجاد می کند. مطالعه گر هدفمند نسبت به کتابهایی که خرید می کند احساس مالکیت دارد ضمن آنکه از آنها به عنوان مرجع محافظت می کند بطوریکه بموقع ضرورت بتواند برخی مطالب را بازیابی کند. در حالیکه به نظر می رسد فرهنگ است که از دل آن مطالعه گران هدفمند بیرون می آید اما می توان افرادی را یافت که از یک سن خاصی به بعد مشتاق به کتابخوانی می شوند گویی به تازگی لذت کشف برای آنها آشکار شده است.اما برای خرید مداوم و رونق کتابفروشی ها نیاز است بطور مداوم بر تعداد مطالعه گرهای هدفمند اضافه شود. متاسفانه نه تنها بدلیل مسایل اقتصادی بلکه بی انگیزگی فرهنگی این امر در ایران رو به زوال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه